D.R.E.A.M.

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia ..

Dream … Dream tu apa .. Bukan mimpi okay tetapi impian ..
Apa impian korang.? Nak masuk Universiti.? Jadi arkitek dan lain-lain ..
Sapa ada impian angkat tangan macam saya .. ~~

8A PMR 2012
10+ SPM 2014
Masuk Universiti ( Bidang Sains / perkomputeran )
Ada kerjaya tetap..

Nampak kite punya impian tapi nie yang paling penting ..

BOLEH KE NAK CAPAI BENDA NIE TANPA USAHA

*Macam NOBITA yang sentiasa dengan alat ajaib DORAEMON*
*Macam CINDERELLA dengan SI PARI-PARI*
@
*Macam PAK PANDIR dengan ANGAN-ANGANNYA*

Kite ada tips nk bagi IMPIAN JADI KENYATAAN ..


BE POSITVE

Cuba kalau korang ke arah negative.. Adakah itu satu tanda-tanda korang berjaya.. Langsung tak.. Kalau nak jadi orang yang berfikiran positf kenalah pandai menjadikan sesuatu perkara itu sebagai pedoman.. Setiap kejadian pasti ada hikmahnya.. Jangan kena timpa musibah korang berfikiran negatif seperti cakap nie mesti ada perkara buruk yang terjadi.. SAY NO oukeh …

KEYAKINAN DIRI

Yang nie salah satu petua nak berjaya.. Kalau asyik putus asa macam mana nak berjaya.. Pernah juga kte putus asa waktu kte down dalam exam.. But kte bleh mantain sekarang.. Ini dapat menunjukkan bahawa keyakinan diri penting untuk mencapai sesuatu matlamat.. Macam kalau korang nak masuk Universiti mesti korang yakin yang korang akan dapat U yang korang nak tu oukeh.. CHILLL~

BANGUN DARI KEGAGALAN

Tiada manusia dalam hidup nie tak diberikan kejayaan.. Bangunlah dari kegagalan.. Kegagalan bukan pendorong utama korang nak putus asa.. Bayangkan kalau korang gagal dlam exam dan korang putus asa.. Mesti korang dah rasa malas gila2 nak usaha kan? SEKALI GAGAL TAK BERMAKNA SELAMANYA GAGAL!

DISIPLIN ITU PENTING

Disiplin itu penting tau.. Tak ada disiplin macam mana nak bentuk dirikan? Kalau pergi sekolah terlalu lambat tanpa alasan sampai rambut beruban pown korang buat perkara yang sama.. Cuba jadi macam kte pukul 7.10 dah sampai sekola.. Hahahha~ Awal lagi.. Kalau 7.40 tu cari nahas dengan cikgu.. Hari-hari dapat surat saman padan muka.. So dah jelaskan bahawa disiplin itu penting untuk pembentukan sahsiah yang mulia. (sori! kte sampai sekola pukul 6.30 kay, kat atas tu saje je, hehe)

USAHA

The last one.. The main point.. Speaking pulak dah.. Kalau tak ada usaha macam mana nak membuahkan hasil yang baik.. Bak kata kte “Kalau tak siram pokok epal macam mana nak dapatkan buah yang ranum”.. Nampakkan? So GANDAKAN USAHA ANDA..





Sebenarnya, banyak lagi yang korang boleh buat untuk capai impian korang.. Tipu lah kan kalau korang kate cikgu korang tak ade BERLETER pasal ni.. For your information, kte dapat benda² nie pon daripada LETERAN CIKGU² kat sekolah yang kerjanya hanya BERLETER, tapi semua tu untuk kebaikan kita semua juga.. So tiap² hari dengar cikgu kata yang nie je la.. Lagi² bila waktu dah nak dekat exam tu ataupun bila ada murid yang tak capai target yang cikgu nak, mesti panjang CERAMAH cikgu tu.. Kte just nak share .. Sharing is Caring right ..

2 comments:

  1. amin, amin, amin.. satu lagi doa yg tak putus putus.. akak doakan adik ;)

    ReplyDelete
  2. semoga adik dapat ape yang adik nk k... InsyaAllah...

    "keep smiling"
    ^_^

    -Wan Niahix-

    ReplyDelete