Cuba faham


4 bulan berlalu,
since our last conversation.
maybe that is the last.

Dan mungkin,
sejak tu nama aku,
dah lenyap dari kotak minda kau.

Aku cuba.
cuba untuk merelakan,
cuba untuk tak sebut nama kau,
tapi rasanya tidak semudah itu.
ada saja orang yang mengingatkan aku,
tentang kau.

Mungkin mereka tidak faham,
atau pura-pura tidak faham? **tak faham bahasa kut?
atau mungkin mereka tidak pernah merasa—
saat mereka harus melupakan sesuatu yang tak ingin mereka lupakan?
saat mereka harus terima bahawa dia yang pernah rapat,
yang pernah selalu ada,
hilang?
rindu,
tapi tak mampu nak buat apa-apa.

Rindu? **yeke?
yes,
aku rindu!
but aku tahu,
kau takkan kembali.
maybe yes,
maybe not.

Ya,
dia kawan aku,
dia sahabat aku,
mungkin mereka tersalah anggap,
mereka salah,
aku dan dia tidak lebih dari seorang kawan.

Perlu ke,
persahabatan antara kita,
terputus begitu sahaja?

Antara faham dan tidak faham,
aku tidak tahu mana yang mereka faham,
mungkin betul kata orang,
manusia hanya percayakan apa yang mereka mahu percaya,
manusia hanya dengar apa yang mereka mahu dengar.

Mungkin ini takdir Tuhan.

No comments:

Post a Comment