If You Think Life Sucks, Go Kill Yourself ..

Pernah tak berdepan dengan suatu keadaan di mana korang menghadapi masalah dan akhirnya berasa sangat down sekali? Pastu korang pun rasa macam nak terjun dari atas bangunan, minta dilanggar di jalan raya, terjun dari jambatan, ataupun rasa nak telan pil secara overdose je.

Di dalam fikiran, korang la manusia paling tak berguna pernah hidup di dunia ini. Sekiranya jawapan korang adalah ya, sila teruskan dengan semua rancangan korang tu. Pergi lah tamatkan riwayat hidup yang korang rasa tak ada guna tu.

But before that let me ask you all a question. Adakah dengan bunuh diri, semua masalah tu akan hilang dan selesai macam tu saja? Of course la sebab bila korang dah mati, semua tu takkan dirasai oleh korang lagi kan. But how about your relatives, your friends? Korang sure ke yang mereka semua tu dapat terima keputusan korang yang tergesa-gesa dan bodoh tu?

Korang kecewa putus cinta, terus nak gantung diri. Korang hilang orang yang tersayang, korang terus rasa macam tak guna hidup dalam dunia ni lagi. Ya, putus asa membuatkan orang buta mata hati. Pathetic. Actually, orang bodoh je yang anggap hidup ini sucks. Nak tahu kenapa? Sebab diorang hanya tengok benda yang sucks saja dalam hidup mereka.

Aku lebih respek pengemis yang duk mengemis di tepi jalan tu. Even though diorang dah takde keluarga dan tersangat la miskin, diorang tak pernah duk complain. Ada seorang pengemis pernah tegur aku dulu. Dia bagi tahu aku yang dulu dia pernah ada isteri dan banyak harta. Tapi harta kekayaan dia dirampas secara licik oleh isterinya dan dia ditinggalkan keseorangan. Sampai sekarang dia hidup merempat.

Aku ingatkan dia akan cakap yang hidup dia sucks dan dia tak patut hidup di dunia ni. Tapi aku silap. Instead he told me this, "Pakcik tak minta jadi gini. Tapi Tuhan dah bagi. Memang mula-mula pakcik rasa hidup ni tak guna jugak. Tapi bila pikir balik, pakcik masih ada satu lagi benda yang buat hidup ini masih banyak gunanya. Nafas, nyawa, semua itu bagi pakcik sangat berharga." Pakcik pengemis tu tetap sayangkan hidup dia. Dia tak terfikir pun nak bunuh diri whatsoever semua tu walaupun hidup dia teruk.

Masa aku jumpa dia dulu, dia sedang mengemis sebab nak sara diri dia buat masa tu. Dan tadi, aku terjumpa kembali pakcik pengemis tu setelah beberapa tahun berlalu sejak kali terakhir dia menegur aku. And to my shock dia dah ada keja sendiri! Sekarang dia sedang bekerja sebagai seorang penjual burger. Hidup dia nampak dah semakin baik. Pakaian tak lagi selekeh macam dulu. Dan aku paling terharu bila dia still ingat aku. Dengan semangatnya dia cerita dekat aku macam mana dia kumpul duit dengan mengemis nak buat modal berniaga sampai la dia dah ada gerai sendiri.

See that? Even though peoples went through the hardest time of their life, tidak bermaksud selama-lamanya mereka akan stay dalam keadaan tersebut. There's no such thing as 'life sucks'. Tak payah nak bunuh diri untuk tamatkan beban atau masalah yang korang alami. Belajar la untuk menerimanya, baru korang akan sedar yang life is not too sucks.

Another things, jangan lihat kepada benda yang buat hidup korang tu jadi sucks saja, tapi lihat la benda lain yang boleh buat korang gembira. At least itu semua masih boleh buat korang hilang stress. Jangan la jadi pendek akal dengan mengambil keputusan untuk menamatkan hidup korang semata-mata untuk lari dari takdir hidup. Hidup ini ada jatuh bangunnya.

Macam pakcik pengemis tu, daripada seorang yang berharta, dia menjadi seorang pengemis dan kemudian berusaha untuk naik kembali. It's up to you guys whether you want to rise again and get back to the top or just keep staying at the bottom. So, go on with your life or kill yourself to end it? You choose...


credit : facebook

No comments:

Post a Comment